Werken met een technische camera

Cambo sc-2

De technische camera roept bij velen het gevoel op bij de oorsprong van de fotografie, maar niets is minder waar. Door zijn vele verstelmogelijkheden is het misschien niet de meest snelle camera, maar wel een met veel toepassingsmogelijkheden, ook binnen de huidige fotografie. Van stilleven tot architectuur tot portret en landschap en zelfs meer autonome fotografie is mogelijk met dit toestel.
Vandaag beschik ik over een Cambo sc-2, een 4″x 5″ klassieke beeldcamera met balg en monorail van 54cm. Een conventionele 4 x 5″ monorail view camera biedt een volledig scala aan camerabewegingen voor nauwkeurige controle van scherpstellen en  perspectief- bewegingen.
Klein nadeel; de geslepen 4×5″  glazen achterkant, was middendoor gebroken en niet echt helder meer, wat het scherpstellen bemoeilijkte.
Hieronder enkele opname gemaakt van en rond het Cultureel Centrum van Hasselt als eerste proeffoto’s. 

Dat het werken met de technische camera niet alleen bestemd is voor landschap- of architectuurfotografie, kan ik nu wel beamen. Deze doet het ook goed voor portret- fotografie, zolang het model niet in beweging is, anders is het onbegonnen werk.
Daar je digitaal je beeld steeds kan opvolgen op je camera is dit met deze camera helemaal niet. Dus het is heel voornaam om alle metingen die je doet met de lichtmeter nauwkeurig te onthouden en toe te passen op de camera, want je kan totaal niets zien van je beelden, logisch….
Het was dan ook voor mij dit keer een raadsel of de afbeelding inorde zou zijn, want na het fotograferen van de persoon moet ook alles nog ontwikkeld worden, en hier kan het ook nogmaals fout gaan.
Hieronder enkele portretten die gemaakt werden in de studio. 
Bekijk vooral de onderste foto, hier is de camera op een speciale manier ingesteld.